loadingbar
Internetový Obchod Nakladatelství Comics Centrum

Co je lepšího než upíři? Zombie upíři!

Pozor, otevřeno v novém okně. Tisk

baltimoreČeský čtenář je konzervativní, což platí i ve světě komiksů. Zatímco Hellboye milují (skoro) všichni, s jeho širším vesmírem je to komplikovanější. Lidé z Comics Centra by asi mohli hodiny vyprávět o tom, jak bylo složité fanoušky Hellboye přesvědčit, že má smysl dát šanci Ú.P.V.O. Nakonec se to podařilo – tedy doufám, protože tahle série je skvělá. Hellboy je sice lepší postava, ale příběhy má zase lepší Úřad. Ideální je samozřejmě louskat oboje.

Za pomalý rozjezd Ú.P.V.O. dle mého soudu zčásti mohou první dva povídkové svazky, které sondují, zda má tato série právo na samostatný život v podobě velkolepého příběhu táhnoucího se přes několik svazků. Tato nejistota se mohla přenést i na čtenáře.

baltimore 04Této skutečnosti si možná byl vědomý i Mike Mignola, a proto se se svou další sérií Baltimore příliš nepáral a začal to sázet hned od startu. Válka, mor, upíři, nemrtví... Tohle všechno se na čtenáře valí od prvních stránek Morových lodí. Ty začaly sešitově vycházet v roce 2010 a o rok později se dočkalo oněch pět sešitů souborného vydání, jehož překlad u nás vydalo Comics Centrum.

Co se týče kresby, spokojil se Mignola s obálkami jednotlivých kapitol a soustředil se na příběh. Námět sepsal společně s Christopherem Goldenem. Ve své podstatě jde o celkem prostou hororovou historku vyprávěnou na pozadí 1. světové války. Prostý děj vyprávějí přes skvěle vytvořené postavy, jejichž osudy okořenili krutě absurdními momenty. Pak už jen Mignola s Goldenem nahodili ponurou atmosféru všudypřítomné smrti a předali věc výtvarníkovi Benu Stenbeckovi.

Stenbeck potvrzuje skutečnost, že Mignola si velmi pečlivě vybírá kreslíře, kteří umí vyhmátnout podstatu jeho záměrů. Stenbeck vytvořil neskutečně tíživou atmosféru, kterou místy utápí v krvavé řeži. Naprosté peklo a vizuální orgie rozpoutá v závěrečné páté kapitole, kdy se...

To vše k dokonalosti dotahuje génius barev Dave Stewart, jehož styl snadno rozpozná i průměrně zdatný čtenář komiksů.

Zatímco u Temných hvozdů jsem statečně napsal, že lepší komiks letos česky nevyšel, s Baltimorem přišla série, jejíž potenciál se blíží té s ruďochem s kamennou pravačkou v hlavní roli.

Autor článku: Martin Šinkovský