loadingbar
Internetový Obchod Nakladatelství Comics Centrum

Rozhovor s komiksovou legendou Richardem Corbenem

Pozor, otevřeno v novém okně. Tisk

duchove 01 Celých pět let co dělám rozhovory pro Abduzeedo mě těší, že se mohu setkávat se slavnými zavedenými výtvarníky i s mladými talentovanými umělci a dozvídat se o nich nové informace. A dnes mám úžasnou příležitost vyzpovídat jednu z žijících komiksových legend, Richarda Corbena. Doufám, že oceníte moudrá slova i  vyprávění tohoto kouzelníka s tužkou.

1) Je mi opravdovým potěšením hovořit s takovou komiksovou legendou. Vzhledem k tomu, že jste nyní velmi úspěšný tvůrce, bych rád věděl, jak to všechno začalo a jaká byla vaše cesta ke komiksovému výtvarnictví?

Vždycky jsem se zajímal o komiksy, a to nejen jako o příjemnou zábavu, ale i jako o médium, které bych mohl využít pro vyprávění svých vlastních příběhů v obrazech. Nejstarší komiksy na které si vzpomínám byly Superman a nějaké westerny. Po celé tohle rané období, jsem kreslil své vlastní komiksy, jako třeba TRAIL THE DOG.

Jako kluk jsem začal sbírat hororové a vědecko-fantastické komiksy od EC Comics. Když byly zakázány cenzurou přešel jsem k Tarzanovi v podání Jesseho Marshe. Pak jsem šel na výtvarnou školu a svůj zájem o komiksy opustil, abych se mohl věnovat „skutečnému“ umění. Mým cílem byla snaha se uplatnit jako ilustrátor nebo u filmu. Když se objevil hororový sborník Creepy – všechno se pro mě opět změnilo.

V té době, se objevil nový fenomén, undergroundový comix. Na mně měl neuvěřitelný účinek. Najednou byl život plný úžasných možností. Vydavatel Creepy mi po dlouhém přemlouvání začal posílat scénáře. Takže undergroundový comix a kreslení pro Warrenovy hororové tituly mi umožnily, abych se vzdal svého dosavadního stálého zaměstnání a stal se profesionálním komiksovým výtvarníkem.

52) Máte vlastní originální styl i vizuál, přesto nám řekněte, kteří mistři inspirovali vaši tvorbu.

Samozřejmě komiks a komiksový výtvarníci byli mojí první inspirací. Nesmím zapomenout na V. T. Hamlina (Alley Oop), Wallyho Wooda, Alexe Totha a Grahama Inglese z knih vydavatelství E. C. Comics. Během mého „uměleckého“ období mě nejvíce inspirovali post-renesanční umělci jako Dürer, Michelangelo, Carravagio a Vermeer. Všichni do jednoho byli božští umělci!

3) Poté, co jste pracoval na komiksech, filmech, animované tvorbě i vážném umění, mohl byste nám říci, na které své dílo jsi nejvíce hrdý?

Všechny tyto obory jsou náročné, ale mám pocit, že nejúspěšnější jsem byl v komiksu. K mým oblíbeným pracem patří Bloodstar, Den a v neposlední řadě Duchové mrtvých, sbírka mých adaptací několika povídek a básní Edgara Allana Poea.

4) Řekněte nám něco o svých tvůrčích postupech.

1V poslední době spíše více píšu, a to i v případě mého aktuálního projektu. Takže, začnu s konceptem příběhu; nápad na něj může přijít odkudkoliv. Někdy může být založen na postavě kterou bych chtěl kreslit. Pomocí tohoto konceptu načrtnu skici. Pak je třeba je rozvíjet a upravovat, aby se vešly na daný počet stran, kterých obvykle bývá osm.

Do těchto náčrtů panelového členění vkládám některé nezbytné dialogy a doprovodné texty. Dále si dělám rešerše a shromažďuji materiály pro další náčrtky. A teprve potom začíná skutečná práce na komiksu. Po dokončení, stránku naskenuji do počítače a přidám barvy, stíny a odlesky. Pak doplním definitivní texty a umístím je do bublin. Nakonec nahraji soubory na server vydavatele.

5) Jak byste popsal svůj každodenní rozvrh?

Jsem napůl v důchodu a nemusím bezpodmínečně dodržovat přísný denní režim a mohu si ve svém časovém rozvrhu dovolit větší volnost než dříve. Pracuji několik hodin před obědem a asi 3 až 5 hodin po obědě. Následuje pravidelné cvičení, večeře, pak odpočinek u televize nebo se večer věnuji svým koníčkům.

6) Jste stále aktivní komiksový tvůrce a stále vytváříte nové práce pro vydavatelství jako třeba pro Dark Horse. Prozradíte nám, jaké nové projekty od vás můžeme v blízké budoucnosti očekávat?

6Zhruba rok už ode mě nic nového nevyšlo, ale tvrdě pracuji na jedné sbírce povídek, kterou zatím nemohu blížeji specifikovat (my víme, je to bomba, ale také o tom ještě nesmíme mluvit). Mohu jen říci, že to bude 8 černobílých komiksových sešitů. Teď právě, jsem za polovinou pátého sešitu.

7) Jste veteránem komiksového výtvarnictví, určitě už jste zažil hodně různých trendů. Můžete nám říci, co si myslíte o budoucnosti komiksu?

Předpovídání budoucích trendů v komiksu je jako snažit se předpovídat počasí; já se tím nezabývám. Já jen kreslím komiksy jak nejlépe umím a doufám, že budou mít odezvu publika.

8) Jste multimediální umělec, prosím, prozraďte nám, jaké výtvarné prostředky využíváte a proč?

Pro mě je ideálním prostředkem ten, který je rychlý, přímý a umožňuje využívat techniky, které rád používám. Jako u většiny komiksových výtvarníků to je jednoduchá kresba perem nebo štětcem a tuší. Jsem znám stínováním svých kreseb. Provádím to obvykle šedou tužkou Prismacolor na měkčím papíře, který umožňuje do jisté míry rozmazávat stíny. Samozřejmě jsem vyzkoušel mnoho technik, včetně počítačů, ale stále se vracím k tužce.

9) A nakonec, jakou radu byste dal mladým lidem, kteří se snaží proniknout do komiksové branže?

7Pokud chcete prorazit jako komiksový výtvarník, kreslení pro vás musí být naprosto přirozené. To může být výzva, ale výzvy nás posouvají vpřed. Dovednost kreslení hlav a obličejů je naprosto klíčová, dále pak ruce, celé postavy, lineární perspektiva, architektura i fyzikální účinky. A samozřejmě, velmi důležitý je smysl pro dramatické vyprávění. Vždycky jsem maloval podle živých modelů, fotografií i své představivosti. Pravidelně se účastním kreslení živých modelů. Je to pro mě zároveň trénink i relaxace. Kariéra výtvarníka je plná nástrah a vyžaduje houževnatost.

Přeložili jsme pro vás z http://abduzeedo.com/interview-comic-book-legend-richard-corben