loadingbar
Internetový Obchod Nakladatelství Comics Centrum

Tomb Raider aneb jak Lara o kozy přišla – část 1

Pozor, otevřeno v novém okně. Tisk

Tomb Raider Game 01 1996Lara Croft, hlavní ženská postava herní série Tomb Raider, se zrodila v hlavách Tobyho Gardema a Paula Douglase v britském herním studiu Core Design. První díl dnes už megaúspěšné herní série vyšel v roce 1996 pod hlavičkou Eidos. Ve své podstatě šlo o novátorský mix third­‑person akce a dobrodružství Indiana Jonese. Lara je (stejně jako Indy) archeolog a stejně jako Indy pátrá po legendárních artefaktech. Na rozdíl od Indyho nemá klobouk a bič, ale místo toho má dvě ňadra dmoucí a rozkošnou prdelku v hnědých přiléhavých šortkách. To už sice u současné Lary neplatí, ale na svém počátku na ty své melouny slušné hrála. Kluci z Core Design jednoduše přišli s novým konceptem hry, který byl zaměřený na level design, akci, lehčí logické puzzle a… kozy. Myšlenka jednoduchá, ale skvělá. Jak se ukázalo, tak hráče zaujalo a bavilo ovládat vyvinutou slečnu v 3D prostředí, ve kterém se kamera dala nastavit do zajímavých úhlů. Lara je s námi již více než dvacet let a její život se dá rozdělit do dvou životních etap.







Etapa první – zrod a puberta. Core Desing/Crystal Dynamics, Eidos, Top Cow (1996–2008)

Tomb Raider Comics 01 1997Studio Core Design získal Eidos koupí distribuční společnost CentreGold v roce 1996. Vidíte? Stejný rok, kdy Core Design dokončili Tomb Raider. Eidos byl vlastníkem skvělých značek (Hitman, Commandos, Deus Ex, Legacy of Kain nebo Thief), ale dá se bez nadsázky říct, že nad vodou ho po dlouhá léta držel právě Tomb Raider. První Tomb Raider vyšel ve své době na většině herních platforem (Playstation, Sega Saturn, PC, N­‑Gage, Pocket PC). Díky neotřelému nápadu a kozám se z Lary během pár měsíců stala superstar, která pomohla více startu Sony Playstation než dnes již zapomenutému gigantu Sega a jeho konkurenční konzoli Saturn. Kdo si dnes pamatuje Saturn, aha? A kdo má doma Playstation, aha? Eidos měl s Tomb Raiderem jasnou vizi. Chtěl značku, která nebude známá pouze mezi hráči, ale stane se z ní ikona. Sony potenciál Tomb Raidera plně využila a na druhý díl získala u konzolí exkluzivitu pro svůj Playstation. V herním světě se Larychtiví hráči od dvojice Core Design a Eidos dočkali v následujících letech šesti dílů. Posledním dílem, na kterém Core Design pracoval, byl titul Tomb Raider: The Angel of Darkness (2003). Po průměrných recenzích a odchodu tří klíčových postav z Core Design svěřil Eidos své rodinné stříbro americkému studiu Crystal Dynamics. To mezi lety 2006 a 2008 vydalo dva nové díly a remake původního Tomb Raidera. Dlužno dodat, že všechny tři hry dostaly nadprůměrná či skvělá hodnocení.

Tomb Raider Comics 26Nu a jak se Laře vedlo v našem oblíbeném médiu? Tedy v komiksu? Lařin komiksový život věrně kopíruje ten herní. Nástup do světa komiksu přišel o pár let později. Značku Tomb Raider pod svá křídla získalo studio Top Cow, patřící pod odpadlické vydavatelství Image. A to jsou naši staří známí. Top Cow u nás známe především díky Kolosálním knihám Witchblade Kompendium (Comics Centrum, 2015) a Darkness Kompendium (Comics Centrum, 2016). Důraz na vizuálno, výtečná práce s panely a nezaměnitelný styl kresby, kterému dnes říkáme „imagelike“. A mezi tuto vybranou společnost se zařadil i Tomb Raider. Top Cow nenechalo nic náhodě a přišlo s léty ověřeným fíglem – start nové postavy naroubovat do již zaběhnuté série. V roce 1997 vyšel crossover Tomb Raider/Witchblade Special (1997), který u nás vydala Crew ve svém komiksovém magazínu Crew číslo 11 (Crew, 1999). O rok později Top Cow pro jistotu Laru připomnělo v druhém crossoveru Witchblade/Tomb Raider Special (1998) i ten u nás vyšel v komiksovém magazínu Comics a jeho svět 1-4 (Calibre Publishing, 2001).

ccb0cae19c646755a563091ff46dbdcd xlNásledující rok do toho Top Cow začalo řádně bušit a Lara se dočkala úspěšné a masivní samostatné řady Tomb Raider: The Series (1999–2005, 50 čísel). Šlo o jedno až čtyřsešitové příběhy, a první sešit se stal nejprodávanějším komiksovým sešitem roku 1999. První čtyři čísla jsme si mohli přečíst v českém překladu, neboť první book Tomb Raider: Legenda o Medusině masce vydalo v roce 2000 vydavatelství Calibre Publishing. A mezi námi děvčaty… Calibre Pusblishing už sice neexistuje, ale stejné lidi najdete v jiném českém vydavatelství. Napovím, že jeho dnešní název se skládá ze dvou slov a obě začínají na literu C. Pořád nic? Tak se podívejte, u koho si tento článek čtete. Aby Lary nebylo málo, tak v roce 2001 začala vycházet druhá minisérie Tomb Raider: Journeys (2001–2003, 12 čísel). Dohromady s one­‑shoty vydalo Top Cow něco kolem 100 sešitů pod značkou Tomb Raider.

Lara se ovšem nespokojila pouze s herním světem (ať už počítače, konzole či deskové hry), s knihami či komiksy, a samo sebou s hromadou merchandisingu. Lara se na přelomu tisíciletí vykrucovala i na stříbrných plátnech a to dokonce dvakrát. Do hlavní role byla obsazena i na její poměry nezvykle v horních partiích vycpaná Angelina Jolie. Filmy nejsou špatné, ale kvalit Indyho dle mého názoru ani zdaleka nedosahují.

Pokračování článku zde.

Autor článku: Ctibor DEmnoG Svoboda