Údolí zrůd: Příběh a to, co v něm není

Tisk

zrudyFBNetradičně začneme tím, co čtenáře na této knížce nadchne asi ze všeho nejméně. Je vlastně dost krátká, zamlklá a skoupá na slovo. Co se týče textu, kdybyste se hodně rozjeli, za pár večerů, možná i za jediný, byste vyšvihli podobně dlouhou slohovku. Jenomže v tomhle případě je zamlklost a nevyřčenost důležitou součástí celého vyznění příběhu, k čemuž vzápětí dojdeme. Ale nejdřív pár základních údajů.
 

Údolí zrůd (v originále Freaks of the Heartland) vyšlo původně u nakladatelství Dark Horse v šesti sešitech v roce 2004 a znovu pak roku 2012 v pevné vazbě. Scénář napsal Steve Niles, jehož ani v českých komiksových vodách jistě netřeba dlouze představovat, neboť tak již učinil sám, coby autor scénáře komiksu 30 dní dlouhá noc, který vytvořil spolu s výtvarníkem Benem Templesmithem a který vyšel roku 2003 u IDW Publishing a ve stejném roce v Comics Centru. Po kultovním díle, jež mimo jiné pomohlo oživit pomalu skomírající hororový žánr, následovaly další kousky, kupříkladu neméně opěvované dílo Criminal Macabre, opět ve spolupráci s Templesmithem. A Údolí zrůd, jež bylo oceněno zlatou Spectrum Award, každoročně udílenou cenou v žánru sci-fi, fantasy a hororu.

Hlavní příběhová linka je jednoduchá: děti prchající před bezprostředním ohrožením. Máme tu malého Trevora, který bydlí se svými rodiči na osamělé farmě kdesi uprostřed řídce osídleného údolí Gristlewood. Ve stodole za domem však v hrozných podmínkách žije také Trevorův mladší bratr Will, na svůj věk značně přerostlý, a navíc od narození znetvořený. 

Bratrská láska, otec hrubián a matka, která na vše rezignovala: to jsou vstupní ingredience zápletky, která nabírá na tempu ve chvíli, kdy se otec v záchvatu vzteku a frustrace rozhodne svého nechtěného syna zastřelit. Trevor chce bratra za každou cenu ochránit, a tak spolu vyrážejí na nelehkou cestu ke konci údolí, kde, jak doufají, naleznou pomoc a bezpečí.
zrudy obrazek fcb

Zrůdy jsou však mnohem víc než jen obyčejným survival hororem, byť o to mrazivějším, že proti krutostem světa staví nevinné a nezkušené děti. S postupujícím dějem pomalu odkrýváme náznaky toho, že současná situace je jen vrcholkem obřího a zvráceného ledovce, který silou vůle drží ve skrytu před světem takřka všichni obyvatelé gristlewoodského údolí. Nicméně Niles pouze zanechává indicie, nevysvětluje. Co se týče podhoubí celého příběhu, dostávají příležitost čtenáři a jejich fantazie. A právě zde se obloukem vracíme k textové šetrnosti, zmíněné v úvodu, která tvoří funkční prvek nejen z výše zmíněných důvodů, ale také proto, že dovoluje výmluvněji působit obrazové stránce komiksu.

Tu obstaral výtvarník Greg Ruth, který je kromě práce na komiksových dílech známý kupříkladu také tvorbou výtvarné koncepce filmu Atlas mraků či videoklipů pro Prince a Roba Thomase, frontmana americké skupiny Matchbox Twenty. Komiksové tvorbě se věnuje jen velmi vzácně, a o to větší událostí je každý jeho počin. U nás jsme měli možnost seznámit se s jeho tvorbou prostřednictvím knihy Conan 0: Zrozen na bitevním poli. Víceméně všechny ohlasy se shodují v tom, že co se týče naléhavosti příběhu a atmosféry, přinejmenším z poloviny nese zásluhy právě Ruth, který svým rozmáchlým stylem a chytře navolenou barevnou paletou čtenáře dokáže opravdu přenést na americký středozápad, do blíže nespecifikovaného zapadlého kraje, bez konkrétního určení prostoru či času.

Samotný komiks, nezapírající v sobě vlivy Johna Steinbecka či Harper Leeové, možná slupnete jako pověstnou jednohubku, ale pokud mu dáte šanci, odvede na vás největší kus práce až později. Domýšlení jednotlivých linek totiž může pootevřít náhled do velmi nepěkně mrazivých míst. A kromě toho se dají takřka donekonečna rozvíjet úvahy o tom, kdo je vlastně ta největší zrůda, a že náš svět nepotřebuje netvory ani strašidla – docela dobře si je umíme nahradit sami.

Autorka textu: Alexandra Niklíčková