Lara Croftová má švih, napětí i další přednosti

Tisk

TR 2Pamela Andersonová zachraňující nebohé neplavce ovládala televizi, Sharon Stoneová na plátnech kin předváděla, jak si nejlépe přehodit nohu přes nohu a CRT monitory počítačů byly plné vnadů Lary Croftové. Nějak takhle by mohla vypadat svatá trojice mládence dospívajícího v 90. letech minulého století. Každá z těchto tří osobností to (svým způsobem) dotáhla daleko, ale jen Lara nezestárla. Samozřejmě, je to dáno tím, že je vymyšlená, nakreslená, takže si může vypadat, jak chce, dělat si, co chce, a taky může zažít (a přežít), cokoli se autorům zlíbí.

Z Lary se stal fenomén, který se z her dostal do kina i na stránky knih a komiksů. Můžeme hodiny debatovat, jestli je Lara tak úspěšná, protože zažívá fantastická dobrodružství, její charakter je poutavě vybudovaný a příběhy rafinovaně vystavěné, nebo proto, že je to sexbomba s dokonalými mírami, která i v tom nejkritičtějším okamžiku vypadá jako na předváděcím molu, a nerada nosí oblečení, které by zakrývalo příliš velké části jejího těla.

TR 1

Budeme-li se soustředit na komiks (který začal vycházet v roce 1999), je dle mého jasným vítězem druhá varianta. Svůdnou a v každé situaci zatraceně sexy lovkyni artefaktů teď můžete mít v knihovně ve vydání, které rozhodně nepřehlédnete. Obří svazky z archívů Tomb Raider začalo loni vydávat nakladatelství Dark Horse a letos se první dvě knihy dočkaly českého překladu.

Co se týče příběhů, tak se první polovina prvních archívů motá ve standardním módu „smíchejte Indianu Jonese s Jamesem Bondem a dejte tomu tělo krásné mladé ženy“. Prvoplánový efekt psaných dobrodružství a poklidnou hladinu trochu na sílu naruší až dvoudílná Šangri-la, ve které se scenárista Dan Jurgens dotkne témat a možností, které Lara Croftová nabízí.

Po Šangri-la příběhy přeci jen nabídnou více vrstev, a pokud ctíte zásadu „zombíci komiks vždycky vylepší“, finále vás rozhodně dostane.

tombraiders1 05

Druhé archívy nabízí ucelený příběh, ve kterém například opustíme hranice tohoto světa, a mimo jiné nám autoři připomenou, že Lara Croftová je součástí širokého univerza Witchblade. Tvůrci se tentokrát střídají mnohem častěji než v prvním svazku, což někdy ústí v trochu těžkopádné až krkolomné vyprávěcí motanice.

Druhý svazek vrcholí třídílným Andělem temnoty, kterého nakreslil výtvarník Tony Daniel. Jeho styl je po mém soudu tím nejpřesnějším, co k charakteru postavy Lary Croftové sedí. Obecně platí, že výtvarná stránka u Tomb Raider převyšuje tu scenáristickou. Velkolepé obrazy přes celé strany, fantastické akční scény, spektakulární hororové postavy a Lařina žhavá figura nabídla výtvarníkům obrovskou plochu, na které se mohou vyřádit.

Čtenář může sledovat, jak se různí kreslíři odráželi a vymezovali vůči standardu, který nastavil Andy Park. Asi nejdál došel Scott Benefiel, který Lařiny vnady řádně přifoukl a staroegyptský kostýmek minimalizoval na takovou úroveň, že na některých panelech muselo Lařino oblečení popírat fyzikální zákony, jinak by Benefiel musel nakreslit věci, které by v nakladatelství asi neradi řešili.

Archivy příběhů Lary Croftové jsou velkolepým archivem komiksů, které vznikaly v 90. letech (přestože většina z nich vznikla v novém miléniu). Poutavá komiksová limonáda potěší oko a neunaví mozek svou intelektuální náročností. Oba svazky navíc obsahují bohatou kolekci obálek, které v tomto formátu opravdu stojí za to, a navíc i přetisky některých fanouškovských příběhů.

Dark Horse letos na podzim vydal třetí svazek a na jaře má v plánu i čtyřku. V kombinaci s kompendii WitchbladeDarkness se čtenář může až po šošolku ponořit do fantazijního světa, kde pravidla určují kouzla a nadpřirozené schopnosti.

Autor článku: Martin Šinkovský