Goon. Mistr s hasákem, neohrožený zabiják zombií se zlomeným srdcem - část 1

Tisk

Goon 01 Druhou sérií, kterou tento rok můžeme podpořit v edici Na přání, je Goon. Jedna z nejoriginálnějších a nejzábavnějších komiksových sérií, která kdy podle mě vyšla. Goon je jedinečný přírodní úkaz. Goon je neutronová hvězda. Goon je Disneyland s pornografickým kinem. Goon je rozverná slečna v newyorském střešním bytě se dvěma žraloky ve skleněném bazénu a trpaslíkem, který do nich buší gumovým pískacím kladivem. Goona byste měli chtít mít doma. A můžete. Podpořte do 4. 3. na stránkách Comics Centra vydání Goon 8: Dost prokletí pro všeckyGoon 9: Pohroma jménem svědomí! Na rovinu. Za Goona si rád zaplatím a klidně dvakrát. Vy byste měli též. Až si Goona přečtete, tak poznáte, že jste Goona vždycky chtěli. Jen jste o tom nevěděli.


Goon 05Jak už to bývá, myšlenka je geniálně jednoduchá. Eric Powell (*1975, Tennessee, USA) který Goona psal i kreslil, si už v roce vysnil 1995 chlápka, který bude řezat zombie. Je to podobné, jako když si Mike Mignola o pár let dříve mimoděk načmáral týpka z pekla, který bude mlátit nácky a opičky. Mike Mignola za 25 let vytvořil kolem Hellboye gigantické universum. Eric Powell je skromnější. Goonova série má pouze 53 sešitů, které se pohodlně vejdou do 16 knih. A svojí kvalitou se řadí mezi to nejlepší, co v uplynulých dvou dekádách v komiksovém světě vzniklo. To si nemyslím pouze já, ale těch pět Eisner Awards, které Goon nasbíral za scénář a kresbu, mluví jasnou řečí. Goon čtenáře oslovuje v několika vrstvách a jde jen o to, jak moc už máte načteno a nakoukáno. U Goona oceňuji, že je tak dobře napsán, že bude bavit jak eléva tak zdatného žrouta knih, komiksů a filmů. Je to komiks, který si podle mě i za dvacet let znovu užiji, protože v něm objevím něco, co jsem dnes neznal.

Goon 06Na první pohled je u Goona patrná inspirace filmem Godfather. Goon se z ničeho vypracoval na výběrčího výpalného mafiánské rodiny Labraziů a stejně jako Kmotr mu jde o to, aby lidi pod jeho ochranou přežili v krutém světě. Krutý svět je malé město v USA zhruba v šedesátých letech minulého století, které je osídleno mimo lidí netvory z tehdejších hororových filmů. Vlkodlaci, upíři, rybí lidé, šílení vědci a horda nedochcíplin (zombií), kteří terorizují obyvatele, jsou pro Goona denním chlebem. Tím se nevyhneme hromadě odkazů na americké béčkové filmy a reálie, které nám milý překladatel vysvětlí v poznámkách pod čarou. Na druhý pohled je Goon typickým hrdinou noir žánru. Občas mi přijde, že se dívám na Marva ze Sin City. Stejně jako Marv je obyčejným člověkem (rozumějte, nemá žádnou supervlastnost), který pomocí své hlavy a fyzické převahy řeší s buldočí vytrvalostí problémy. Stejně jako správný hrdina noir žánru potkal svoji femme fatale. Na rozdíl od Marva není na to sám, jeho věrným společníkem je Franky, držkatý milovník velkých zadků.

Goon 03Co je u Goona zásadní je Powellův vtip. Ten hraje nezastupitelnou roli. Nejde ani tak o dialogy, ale o situace, do kterých se Goon dostane. Možná by snesl srovnání, co se týče absurdity, s Monty Python. A co je u Goona ještě zásadnější je Powellova schopnost gradovat scénář. To je patrné v kratších příbězích, ve kterých pracuje s prvkem čtenářova očekávání, které je naplněno, ale jinak a zábavněji, než si čtenář kdy pomyslel. Powell v podstatě vzal to nejlepší, co kolem sebe měl, smíchal to dohromady a nevznikl z toho dort pejska a kočičky, ale fantastický dezert. Zásadním zlomem v sérii je Goon #06: Čínská čtvrť a tajemný pan Trnka. Nic nebudu říkat, ale vězte, že americký čtenář na tento díl nedočkavě čekal léta.

Bavíme se o komiksu a  k němu patří kresba a práce s panely. A i na tomto poli Powell exceluje. Jeho kresba je od prvního dílu skvělá, snadno odlišitelná a Powell na sobě neustále dře. Nejen v tom co už umí, ale zkouší odlišné techniky, aby scénáři pomohl a čtenář se orientoval, co se kdy odehrává. Když si otevřete Goon #00: Drsný kšeftyGoon #06: Čínská čtvrť a tajemný pan Trnka tak uvidíte rozdíl. Mimo kresby komiksu si Powell dělá i obálky sešitů. Jeho kreslířské nadání společně s jeho scenáristickými schopnostmi je smrtící kombo.

Druhá část článku zde.
Autor článku: Ctibor DEmnoG Svoboda