Grandville Bête Noire aneb Umělci jako zbraně kapitalistů

Tisk

Grand3 1Bryan Talbot to má u českých komiksových fanoušků složité. Zatímco tvůrce, které svou tvorbou ovlivnil (Alan Moore, Neil Gaiman, Grant Morrison a mnoho dalších), čeští čtenáři přijímají s nadšením, samotná Talbotova tvorba si plně zasloužené místo na výsluní získává horko těžko. Teď se ale zdá, že je z nejhoršího venku. Comics Centrum zkompletuje GrandvilleLuther Arkwright se dočká obřího souborného vydání.

Podívejme se teď na třetí svazek Talbotovy fantazie Grandville s podtitulem Bête Noire.

Talbot v Grandville vrchovatě naplňuje pojem postmoderny, jak jej dnes chápeme. Hlavní postava detektiva LeBrocka je směsicí Sherlocka Holmese, Jamese Bonda a pár dalších výsostně mužných figur.

V Bête Noire odkrývá LeBrock společně se svým parťákem Krysmyšem globální spiknutí, v jehož čele stojí žabák jako vystřižený z Kennetha Grahama (mimochodem jeho Vítr ve vrbách letos plánuje Comics Centrum vydat). Talbot míchá antropomorfní zvířata, roboty a lidi (aka knedlíky), z různých epoch si bere, co potřebuje, a vytváří vlastní realitu, která je nadupaná k prasknutí.

Grand3 2

Pozornější čtenáři si například ve skupince hogo fogo zločinců určitě všimnou nafoukaného kocoura, jenž vypadá jako Garfield. Takovýchto vtípků a odkazů je v Bête Noire vícero – závěrečný panel až příliš připomíná Casablancu, šimpanz jakoby z oka vypadl Toulouse-Lautrecovi, prostitutka Billie na steampunkovém chopperu drandí jako Arnold v Terminátorovi atd. (mezi námi – oproti množství odkazů v Noël je Bête Noire jen zahřívacím kolem).

V trojce Grandville krystalizuje hlavní spor, který můžeme zjednodušeně pojmenovat kapitalismus vs. socialismus, přičemž Talbot se výrazně nestaví ani na jednu stranu, i když hlavní zločinci hrají v kapitalistických dresech. V Bête Noire rozpracoval spikleneckou teorii, že CIA v době studené války podporovala abstraktní umění, aby Sovětům a jejich lokajům ukázala, jak je západní svět svobodný a zábavný. Podobný motiv se objevil v komiksu Před Strážci: Hedvábný přízrak. Tam šlo o svobodná 60. léta, tady o zrod abstraktního umění.

Stejně jako je nabitý děj, i výtvarná podoba pracuje s verzí „čím víc, tím líp“. Talbot si vyhrává s druhým plánem i pozadím – příkladem mohou být zvířecí variace slavných obrazů. Grandville je steampunkové pošušňání první kategorie, které budete číst zas a znova.

Na pozadí světonázorového a filosoficko-společenského sporu bublá v Bête Noire dějová linka, která naplno propukne ve čtvrtém svazku Noël. Knedlíci chtějí rovnoprávnost. Taková drzost! Jak si něco takového může ta podřadná rasa dovolit?!

Autor článku: Martin Šinkovský