Informace o nákupu
loadingbar

Jak se zrodil Kovboj ze Šaolinu (a ten padouch krab)

Pozor, otevřeno v novém okně. Tisk

Kovboj 1S motorovou pilou na žraloka řízeného myslící lidskou lebkou v útrobách obří želvy nesoucí na krunýři město, nad nímž bojují dva létající démoni s mluvícím oslem o mimino... aneb O pozadí kultovního díla Geofa Darrowa.

Pokud bych měla jen jediný výraz k popisu amerického komiksového tvůrce Geofa Darrowa, asi bych použila slovo „svéráz“. Osobitý umělec se vyprofiloval na komerčních zakázkách (kupříkladu pro studio Hanna-Barbera) i spoluprací s nezávislými komiksovými tvůrci, v první řadě Moebiem a Frankem Millerem. Ačkoliv podle vlastních slov nikdy netíhnul k filmu, přece je jeho jméno navždy spojeno se slavnou trilogií (nyní již tetralogii) Matrix pod taktovkou sourozenců Wachovských, na níž se podílel jako tvůrce vizuálních návrhů a storyboardu. V různé míře pak spolupracoval i na několika dalších filmech (Speed Racer, The Spirit).

Co se týče komiksové tvorby, Darrow nakreslil a napsal desítky děl, z nichž největší ohlas sklidily kromě Kovboje ze Šaolinu i knihy Drsná škola a The Big Guy and Rusty the Boy Robot, které stvořil společně s Frankem Millerem. Ta druhá má pro Kovboje ze Šaolinu zvláštní význam, protože se v ní objevuje postava jménem Bourbon Thret, na níž si můžeme příkladně ilustrovat fragment tvůrčího procesu, který vzniku Kovboje předcházel.

Darrow má velmi blízko k japonské kultuře, strávil rok v Tokiu a často se do Japonska vrací. V zemi vycházejícího slunce byl fascinován mnoha kulturními fenomény, včetně kinematografie, která zásadním způsobem ovlivnila i jeho vlastní tvorbu. A zaujal ho také bizarní vztah Japonců k anglickému jazyku, nejlépe viditelný na nápisech na tričkách. „Viděl jsem trička s nápisy `The Sunny Catches The Day`. Ptal jsem se, jaký to má smysl, a oni mi řekli, že se jim prostě líbí různá anglická slova naskládaná vedle sebe. A tak jsem vymyslel jméno Bourbon Thret. Znělo mi to tak nějak japonsky.“

Při přemýšlení o dalším komiksu Darrow postupoval obdobně, ale tentokrát chtěl přijít s něčím, co by bylo bližší americké kultuře, ačkoliv ani tentokrát se inspiraci Japonskem úplně neubránil. Už dlouho totiž toužil vytvořit postavu „neatraktivního“ hrdiny, jakého znal kupříkladu z filmu Takešiho Kitana Samuraj (2003). A tak se zrodil bezejmenný osamělý bojovník s pupkem, jehož dobrodružství mělo být podle autora kombinovaným odkazem na westerny a filmy o bojových umění, něco jako “Želvy ninja“. Frank Miller prý tehdy dal Darrowovi dobrou radu: „Hlavně nedávej do názvu slovo kovboj. Všechno, co má v názvu kovboj, se neprodává!“ A tak se zrodil, jak jinak, Kovboj ze Šaolinu.

Samotná série má mírně komplikovanou historii, kterou předestřu jen velmi stručně. Prvních sedm sešitů vycházelo v průběhu let 2004 až 2007 u nakladatelství Burlyman Entertainment (vlastněného sourozenci Wachowskými). Po několika letech pak sérii převzal Dark Horse. Roku 2015 vyšla pseudo-pulpová novelaThe Shaolin Cowboy Adventure Magazine a série s podtitulem Shemp Buffet. A roku 2017 další s podtitulem Who`ll Stop the Reign?

Roku 2018 pak Dark Horse vydal i původních sedm sešitů publikovaných u Burlyman Entertainment, pod názvem Shaolin Cowboy: Start Trek. A právě tuto publikaci vydalo letos Comics Centrum pod českým názvem Kovboj ze Šaolinu: Sakra trek.

Pokud bych se chtěla pustit do pokusu o popis Sakra treku, nedá se než začít u výtvarné stránky. Darrow je originální kreslíř s neuvěřitelným zaměřením na detail. Téměř každá stránka je poseta nekonečným množstvím titěrných podrobností, a můžete si ji prohlížet třebas desetkrát, stejně zase objevíte nové vtípky, odkazy, hříčky a úlety. Ne nadarmo ho publicita G. D. Kennedy nazval „obrazoborcem bez úcty k čemukoliv s obsesivní posedlostí těmi nejtitěrnějšími detaily, jenž se s přímočarou, mnohdy až strhující otevřeností noří do těch nejvulgárnějších aspektů každodenního života“.

Co se týče příběhu, mám dobrou zprávu: je tu! Představuje ovšem jen odrazový můstek, s jehož pomocí se Darrow vymrští do sfér humoru, absurdit, násilí a popkulturních referencí. Zápletka slouží autorovi, nikoliv autor zápletce. S vyústěním, neřkuli pointou, si hlavu příliš neláme, hnacím motorem je kresba a autorova chuť znázornit to nebo ono. Kupříkladu kultovní postava kraba prý vznikla tak, že ho nakreslil do stojícího davu, a vtom ho napadlo, že ještě nikdo nedělal souboj člověka s krabem. A tak z něj udělal hlavního padoucha. 

A tak je to u Kovboje se vším. Pokud hledáte pevně sevřenou příběhovou strukturu, pak vás dost možná zklame. Ale ten obrovský kolos svérázných postav se přece jen neodbytně valí podivuhodně klikatou cestou kupředu, a věřte, že má moc strhnout vás sebou a donutit vás znovu a znovu se k němu vracet. Protože Geof Darrow je sice tak trochu šílenec, ale komiksy prostě umí.

V článku jsou použity výňatky z rozhovorů s Geofem Darrowem:

https://13thdimension.com/the-geof-darrow-interview-the-return-of-shaolin-cowboy/
https://comicsalliance.com/geof-darrow-shaolin-cowboy-interview/

Autorka článku: Alexandra Niklíčková

kovboj dvoustrana kovboj dvoustrana 2