Darkness a tajemný svět artefaktů – část 1: Zamotaná historie x
Pojďte se s námi seznámit se světem tajemných Artefaktů. Tenhle svět vytvořilo studio Top Cow dceřinné studio/vydavatelství/imprint nakladatelství Image. Podívejme se proto nejdříve na zajímavý vznik a historii tohoto zamotaného konglomerátu, abychom lépe pochopili čím a proč Top Cow s Witchblade a Darkness ovlivnila komiksový průmysl.
Image comics a jeho dceřinná studia
Image bylo založeno roku 1992 několika tvůrci, kteří se rozešli v roce 1991 s vydavatelstvím Marvel. Byli to: Todd McFarlane (Spider-Man), Jim Lee (X-Men), Rob Liefeld (X-Force), Marc Silvestri (Wolverine), Erik Larsen (Amazing Spider-Man), Jim Valentino (Strážci Galaxie), Whilce Portacio (Uncanny X-Men) a Chris Claremont (Uncanny X-Men). Jejich odchod bývá označován jako X-odus, protože mnoho z nich se podílelo na sérii X-Men. Když tato skutečnost vyšla najevo, akcie Marvelu se výrazně propadly. Důvodem jejich odchodu byla neochota společnosti Marvel změnit svou politiku vůči tvůrcům, kdy jejich díla (příběhy, kresby, nové postavy atd.) byla pouze majetkem společnosti a také neochota k novým modernějším konceptům.
Výše zmínění tvůrci spolu založili nakladatelství Image Comics a šest studií, která vlastnili:
Todd McFarlane – Todd McFarlane Productions,
Jim Lee – WildStorm Productions,
Erik Larsen – Highbrow Entertainment,
Jim Valentino – ShadowLine,
Marc Silvestri – Top Cow Productions,
Rob Liefeld – Extreme Studios.
Vydávání zastřešoval Image Comics.
V jednotlivých studiích pak vytvořili své první komiksy, které pak vyšly v průběhu roku 1992:
Jako první vydalo Extreme Studios Youngblood. Todd McFarlane Productions, skvěle zaplnila díru na trhu sérií Spawn, zaměřenou především na barevné menšiny v USA. Highbrow Entertainment debutovala sérií Savage Dragon a WildStorm Productions sérií WildC.A.T.s. Tyto série dosahovaly prodejních čísel, jaká doposud dokázali mít jen velcí vydavatelé jako Marvel nebo DC. Menšího úspěchu potom dosáhly série Top Cow Productions Cyberforce, Highbrow Entertainment Shadowhawk a velmi opožděné Portaciovy Wetworks, vydané WildStorm Productions. Všechno to byly komiksy, které vycházely ze super-hrdinského syžetu té doby, který jen mírně pozměňovaly.
Image comics byl vždy otevřený dalším autorům a jejich projektům. Byly to např.: Sam Kieth (The Maxx), Dale Keown (Pitt), Jae Lee (Hellshock), nebo týmu Kurta Busieka, Brenta Andersona a Alexe Rosse (Astro City).
Vznik Witchblade
Zakladatel Top Cow Productions – Marc Silvestri, ale chtěl vytvořit něco úplně nového. Komiks pro dospělé publikum, zbavený superhrdinských klišé, který by dokázal zaujmout čtenáře obou pohlaví a svou výtvarnou stránkou jim vyrazil dech. Proto oslovil dvojici scenáristů Davida Wohla a Christinu Z. Ti pak namíchali výbušný koktejl detektivky, kriminálky, hororu, fantasy, béčkového krváku, dramatu, romatiky a lehké erotiky.
Pro výtvarnou stránku věci sestavil tým z kreslíře Michaela Turnera, vytahovače tuší D-Trona a mágů barev Nathana Cabrera a JD Smithe. Ti měli za úkol vyvinout nový dechberoucí výtvarný styl. Rozhodli se do něj, na tu dobu velmi odvážně a ve velké míře, zapojit počítače. Jimi vytvořený styl dodnes napodobuje řada jiných studií, ale přestože mají nyní k dispozici mnohem vyspělejší techniku, jejich kvalit nedosahují. Není tedy divu, že přípravy trvaly více než tři roky.
Částečný rozpad Image Comics
Na počátku roku 1996 Marc Silvestri s Top Cow odešel na protest z Image Comics, protože se ukázalo, že její výkonný ředitel Rob Liefeld zneužíval Image Comics k propagaci a finanční podpoře vlastního vydavatelství Maximum Press (později Awesome Comics, než došlo k jeho krachu, vycházela v něm díla Alana Moorea, který později přešel pod American Best Comics, imprint WildStorm). Po jeho vynuceném odchodu v září 1996 se Silvestri s Top Cow do Image vrátil. Ale již v mnohem samostatnější pozici. Vydavatelské, distribuční i licenční služby si začal řešit sám. V roce 1998 založil WildStorm nový imprint Cliffhanger, který byl velmi úspěšný a v roce 1999 prodal Jim Lee celý WildStorm vydavatelství DC. Tak se do DC dostala výtvarná technologie Top Cow, sdílená později celou Image, a autoři jako Jim Lee, Humberto Ramos, J. Scott Campbell, Joe Madureira a další. Novým přírůstkem do tohoto konglomerátu se v roce 2010 stalo studio Skybound Entertainment Roberta Kirkmana se sérií Živí mrtví.
Image Comics se střídavě dělí o třetí vydavatelskou příčku na americkém trhu s IDW Publishing a Dark Horse Comics.
Joe's Comics
Je imprintem Top Cow. Založil jej v roce 1998 komiksový, filmový a televizní scenárista J. Michael Straczynski (Babylon 5, Jake a Tlusťoch, To je vražda napsala, The Real Ghostbusters, Spider-man).
První sérií byly A zrodí se hvězdy... (1999 – 2005), které po čísle 21 pro neshody s Top Cow kvůli jejich scénáři zastavil a zablokoval i jejich možnost zfilmování. Dlužno dodat, že po výborném rozjezdu série velmi upadla a tak výtky Top Cow byly patrně oprávněné. Nakonec Straczynski alespoň dopsal poslední tři sešity a s Top Cow se v roce 2005 rozešel. Přešel pak k imprintu Marvelu Icon. Nicméně v roce 2013 své vztahy s Top Cow urovnal a Joe's Comics opět obnovil.
Do povědomí čtenářů se Joe's Comics dostal díky velmi oceňované sérii Krajina půlnočních stínů, kreslené Gary Frankem. Ale ani ta neměla jednoduchou cestu do povědomí čtenářů. Vycházela od roku 2000 s různými obtížemi téměř dva roky. Byť byl její první sešit vydán s více jak 26 různými obálkami, série vydávaná po jednotlivých sešitech čtenáře nezaujala. Velkou popularitu si získala až díky soubornému vydání v roce 2003, téměř rok po jejím dokončení. Bohužel tak nemohl být naplněn původní koncept, kdy příběh v této knize měl být jakousi „kostrou“ do které měli výtvarníci a spisovatelé doplňovat další příběhy. Jak to mělo vypadat mohou čtenáři vidět v bonusovém příběhu (kresleném Michaelem Zullim), zařazeném na konec knihy, který zároveň posloužil jako propagace v katalogu komiksů Wizard.
Po svém odchodu k Marvel-Icon se Straczyncki snažil na úspěch Krajiny půlnočních stínů navázat sérií The Book of Souls, ale zvolil si pro ni nešťastně výtvarnici Colleen Doranovou, která nesnese s Garym Frankem srovnání a pochopitelně i vybarvení a vytažení tuší se s prací v Top Cow nedá srovnat. Série tak skončila šestým sešitem. Možná i pro tyto neúspěchy Straczynski opět oprášil Joe's Comics.
Shrnutí
Jak je vidět svět Top Cow je plný rozchodů a opětovných setkání. Nicméně po výtvarné stránce zvedlo standard mainstremového comicsu a ukázalo ostatním, že lze počítače v komiksu používat i k velmi náročným a komplikovaným pracovním postupům. Po stránce obsahu představilo komiks, jehož obsah ignoroval Comics Code Authority (cenzuru), byl zaměřen na starší čtenáře obou pohlaví a dokázal, že pro úspěch v mainstreamu není nutný běžný superhrdinský syžet.
Pokračování článku zde.